Ile powinny kosztować zabiegi w Twoim salonie?

Ceny

Rozterki Przedsiębiorcy

Prowadząc konsultacje z właścicielami salonów, często słyszę narzekanie  – mam dużo klientów, salon bardzo dynamicznie się rozwija, pracuję ciężko od rana do nocy, ale gdzie są zyski?

Jeśli zadajesz sobie podobne pytanie, to ten artykuł jest dla Ciebie. 😉
Dlaczego dzieje się tak, że właściciele nawet dobrze prosperujących salonów, często narzekają na to, że nie zarabiają tyle ile by chcieli lub w istocie nie zarabiają wcale?

Zacznijmy od pytań, na które odpowiedzieć powinien każdy właściciel biznesu.
– Czy jesteś zadowolona(ny) z zysków, jakie przynosi Twój biznes?
– W jak sposób określiłaś(eś) cenę usług w Twoim salonie?
– Czy wypłacasz sobie pensję?
– Kiedy i na jakiej podstawie ostatnio podwyższałaś(eś) ceny usług?

Teraz czas na fundamentalne stwierdzenie: biznes w branży beauty, jak i  w każdej innej, powinien być zyskowny. W przeciwnym razie nie warto go prowadzić. Jednym z kluczowych elementów jest prawidłowa parametryzacja kwestii związanych z finansami, czyli kosztów, a następnie cen.

I nie bójmy się tego, że temat finansów to temat rzeka. Jak mówi przysłowie, „Nawet słonia można zjeść po kawałku”. Zacznijmy więc od pierwszym elementu tej układanki, czyli obliczeń  kosztów w naszym salonie.

Koszty, koszty….

Jak w każdym biznesie, tak i w branży beauty mamy do czynienia z kosztami stałymi i zmiennymi. W przeważającej ilości przypadków właściciel salonu kosmetycznego zna mniej więcej poszczególne elementy tych kosztów. Klucz do sukcesu tkwi w tym, aby bardzo dokładnie poznać KAŻDY element kosztowy.

Dlaczego?
Suma wszystkich kosztów (w ujęciu miesięcznym) podzielna przez liczbę faktycznie przepracowanych godzin naszych pracowników oraz naszego czasu pracy, pozwoli ustalić jedną z najważniejszych danych w naszym salonie, czyli: KOSZT JEDNEJ ROBOCZOGODZINY

Zdaję sobie sprawę, że liczenie w wielu osobach obudzi naturalny opór. „Przecież nie po to otwierałam(em) salon, aby zliczać koszty i wyliczać koszt roboczogodziny!” – zakrzyknie nie jeden właściciel salonu kosmetycznego. Tymczasem bez wiedzy jak kształtuje się koszt roboczogodziny w naszym salonie – nigdy nie będziemy wiedzieli ile tak naprawdę zarabiamy, a co nawet ważniejsze, czy stosowane przez nas ceny są dobrze skalkulowane.

Koszty stałe

W uproszczeniu koszty stałe to wszystkie wydatki powtarzające się okresowo – abonamenty, media, raty, stałe opłaty, uśrednione podatki.
Przy kalkulacji kosztów stałych należy wziąć pod uwagę koszty miesięczne oraz koszty płacone jednorazowo (np. podatek od nieruchomości). W wypadku kosztów rocznych wystarczy podzielić je na 12 aby obliczyć wartość miesięczną.

Koszty zmienne

A czym są koszty zmienne? Z definicji wynika, że są to koszty zmieniające się, najczęściej uzależnione od innej danej (np. ilość zabiegów).  Przykładem takiego kosztu są między innymi zakupy materiałów jednorazowych. Im więcej zabiegów wykonamy w danym miesiącu – tym większy będzie koszt zakupu materiałów jednorazowych. Pewną odrębną kategorię kosztów stanowią koszty jednorazowe, czyli takie, które ponosimy sporadycznie, jak np. koszty szkoleń. Dla celów niniejszego artykułu i wyliczenia kosztów roboczogodziny umieścimy je w jednej kategorii z kosztami zmiennymi.

Wynagrodzenia

Wynagrodzenia Pracowników mogą stanowić nawet połowę wszystkich innych kosztów salonu. Dlatego konieczne należy uwzględnić je przy wyliczeniach. Jeżeli chodzi o ten koszt, to wszystko liczymy BRUTTO (z podatkami i ZUSem), do wynagrodzeń sugeruję doliczyć również koszt Twojego wynagrodzenia (tego otrzymywanego lub pożądanego).

Przykład

Przykład 1
Suma kosztów stałych, kosztów zmiennych oraz wynagrodzeń to 25000 PLN miesięcznie.
Firma zatrudnia 3 pracowników. Właściciel wykonuje zabiegi w salonie (dla celów obliczeń załóżmy, że w ramach 50% wymiaru czasu pracy).

Średni wymiar czasu pracy to 168 godzin w miesiącu.
Łącznie mamy więc godzin: 3*168 +168*50% = 588
Koszt roboczogodziny: 25000/588 = 42 PLN

Jeżeli zatem koszt roboczogodziny wynosi ok. 40-50 PLN, to jest to Twój punkt wyjściowy do kalkulacji każdej ceny zabiegu. Przy kalkulacji ceny POWINIEN być brany pod uwagę również czas zabiegu.
Możesz sprawdzić tę metodologię Kalkulatorze Cen Zabiegu

Jak to w końcu jest z tymi cenami?

Na cenę usługi/zabiegu składa się kilka zmiennych. Pominięcie którejkolwiek z nich może mieć fatalny wpływ na zyskowność salonu.

Te zmienne to: koszty stałe i koszty zmienne, wynagrodzenia pracowników i właściciela (te elementy uwzględniliśmy już w tzw. roboczogodzinie), wpływ konkurencji, zalecenia producenta/dostawcy sprzętu lub produktów, zużycie materiałów typowych dla danego zabiegu.

W tym miejscu uważny czytelnik zauważy, że koszt materiałów uwzględniliśmy już wcześniej w kalkulacji roboczogodziny jako element kosztów zmiennych. Celowo jednak proponuję dodać ten koszt do wyliczenia ceny danego zabiegu. Robiąc to możemy czasami nieznacznie zawyżyć koszt zabiegu, ale jeśli tego nie zrobimy, to nie uda nam się poprawnie wyliczyć ceny zabiegu, do którego wykonania wymagane są zakupy drogich materiałów (np. ampułki). Jednocześnie jeśli zakupimy drogi materiał dla specyficznego zabiegu, ale go nie zużyjemy, to przy proponowanym sposobie kalkulacji zyskujemy pewność, że inne zabiegi „zapracują” na ten materiał.

Ceny minimalne

Przy tworzeniu cennika zacznij od ustalenia ceny minimalnej oraz ceny maksymalnej.
Pewnie zapytasz po co mi cena minimalna? Jedną z odpowiedzi może być konieczność poznania tej ceny w przypadku stosowania promocji. Jeżeli nie masz ustalonej ceny minimalnej zabiegu, to może się zdarzyć, że robiąc np. wiosenną promocję na endermologię – 50%, będziesz dopłacać do interesu!

Pamiętaj więc, że CENY MINIMALNE POWINNY wyznaczać granicę promocji w salonie. O tym często zapominamy.

Ceny maksymalne (salonowe)

Z kolei CENY MAKSYMALNE pozwolą nam na określenie (na dany moment – np. w sezonie) ceny zabiegu, która bierze pod uwagę wszystkie kryteria i zapewnia nam maksymalna marżę. Na naszą cenę maksymalną składają się :
 – ceny rynkowe (czyli konkurencja)
 – nasze umiejętności – poparte np. certyfikatami ze szkoleń, wieloletnie doświadczenie
 – nasza marka – jesteśmy znani i cenieni na rynku
 – miejsce – centrum dużego miasta, salon osiedlowy, małe miasteczko
 – wystrój lokalu – „minimalistyczny”, nowoczesny, prestiżowy

Jak ustalić cenę maksymalną?
a. Ustal cenę roboczogodziny
b. Ustal koszt zużycia materiałów
c. Ustal jak rynek wycenia dany zabieg
d. Oceń Ile mogą zapłacić Twoje Klientki
e. Załóż ile powinna wynosić Twoja marża ( % wszystkich kosztów, np. 30%)
f. Upewnij się że jest akurat sezon na daną usługę (np. w przypadku pedicure sezon mamy latem i wówczas ceny idą do góry)
🙂

Nota:  w niniejszym artykule w uproszczony sposób podaję metodę kalkulacji kosztów, a ostateczne obliczenia mogą różnić się w zależności od: skali rozwoju salonu, miejsca prowadzenia i innych specyficznych elementów zmiennych.

Jeżeli chcesz sprawdzić czy i ile zarabiasz na swoich zabiegach i możesz skorzystać z Kalkulatora Cen Zabiegu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *